Трудові права людей з інвалідністю

Що слід пам’ятати особам з інвалідністю при працевлаштуванні?

В Україні особи з інвалідністю володіють усією повнотою соціально-економічних прав і свобод, закріплених Конституцією нашої держави та іншими законодавчими актами.

Відповідно до частини 2 статті 24 Кодексу законів про працю України, при укладенні трудового договору громадянин зобов’язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством також документи про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров’я та інші.

Під час працевлаштування особи з інвалідністю мають подати і документи, які підтверджують інвалідність, а саме: довідку медико-соціальної експертної комісії та виписку з акту огляду в МСЕК. Роботодавцеві залишають їх копії та індивідуальну програму реабілітації особи з інвалідністю.
У цих документах вказується причина інвалідності, її група і строк та висновки комісії про умови та характер праці особи.

Варто нагадати, що відповідно до частини 3 статті 26 Кодексу законів про працю України, при прийомі на роботу не встановлюються випробування для працівників з інвалідністю, направлених на роботу відповідно до рекомендації медико-соціальної експертизи.

Слід додати, що висновок МСЕК з професійної придатності включається в індивідуальну програму реабілітації людини з інвалідністю і є підставою для здійснення професійної орієнтації. Рішення МСЕК та індивідуальна програма реабілітації є обов’язковими для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, реабілітаційними установами незалежно від відомчої підпорядкованості, типу і форми власності.

Таким чином, задля забезпечення трудових прав осіб з інвалідністю законодавством передбачено низку пільг та гарантій, втілення яких на практиці має на меті недопущення дискримінації осіб з інвалідністю на ринку праці та реалізацію їхніх трудових прав у повному обсязі.