Платформа знань з безпеки праці і здоров’я працівників (БЗР) www.рfplus.info містить інформацію щодо питань БЗР, яка є актуальною для європейської спільноти і корисною для української аудиторії. Цей інтернет-ресурс підтримується фондами соціального страхування країн ЄС. Долучитися до платформи може й Україна, але започаткувати свою сторінку на цьому сайті можна лише за ініціативи держави.
А поки охорона праці «не на часі» в нашої влади, український бізнес активно інтегрується у європейську спільноту і достойно представляє Україну на міжнародній арені.
Журнал «Охорона праці», Європейське співтовариство з охорони праці (ESOSH) за підтримки представництва виставки A + A в Україні та компанії INSIGHT Ukraine наприкінці минулого року провели вебінар на тему «Світові тенденції у сфері безпеки та здоров’яна роботі. Підсумки міжнародної виставки А + А в Дюссельдорфі». Спікери поділилися своїми враженнями та новими тенденціями у світі сучасних засобів індивідуального та колективного захисту.
Продукцію на виставці А + А демонстрували 2200 компаній з 58 країн світу в 12 залах загальною площею понад 80,3 тис. кв. метрів. Найбільше експонентів було з Китаю (582), Німеччини (472), Італії (129). З України було п’ять компаній: INSIGHT+, ТОВ «ULTRA LEATHER», НВП «Стандарт», ТОВ «Таланлегпром», ТОВ «Valtex».
Основні групи експонатів: засоби індивідуального захисту (представили 1374 компанії), корпоративний та робочий одяг (189), компоненти, джерела та послуги (379), здоров’я на роботі (146), безпека на роботі (262), спеціальне обладнання для ліквідації наслідків стихійних лих та надзвичайних ситуацій (40), ЗМІ / навчання (25), стійкість (15), здоров’я та безпека (36).
Головний редактор журналу «Охорона праці» Дмитро Матвійчук побував на виставці А + А вже втретє, він розповів про особливості цьогорічного заходу та поділився своїми враженнями від масштабної експозиції.
Одну з найбільших площ на виставці зайняв Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung, Німецьке державне страхування від нещасних випадків (фото 1). Усі працівники в країні застраховані в компетентній страховій компанії від таких подій, як нещасні випадки на роботі, по дорозі на роботу та з неї, а також професійні захворювання. Страхова компанія бере на себе витрати й забезпечує надання потерпілим працівникам пільг, установлених законом (медична допомога, лікування, реабілітація). У разі тимчасової зайнятості за працівників відповідальна страхова компанія агентства з працевлаштування на тимчасову роботу. Компетентні страхові компанії та асоціації зі страхування від нещасних випадків консультують з питань безпеки та здоров’я, забезпечують ефективну першу медичну допомогу, підтримують програми безпеки та здоров’я та контролюють профілактичні заходи.
У представлених заходах, технологіях, приладах та інших експонатах виставки простежувалася головна ціль – підвищення рівня культури захисту людини. Адже саме люди мають значення. Розуміння цього допоможе захистити майбутнє людей праці: за допомогою заходів і засобів, від протипожежного захисту до звукоізоляції, від електричної безпеки до транспортної безпеки, від захисту машин до безпеки власності.
Представник виставки А + А в Україні Олексій Білий подякував журналу «Охорона праці», представникам українських компаній, які відвідали виставку, за співпрацю та високо оцінив відгуки про неї й презентації спікерів. Він розповів, що перша виставка А + А відбулась у 1954 р. у Дюссельдорфі. Її площа була 1,7 тис. кв. м. Для порівняння: площа, на якій розмістилися експонати минулого року, становила 80,3 тис. кв. м, що майже вдвічі більше, ніж у 2021 р., також і за кількістю учасників та експонатів. Олексій Білий також повідомив, що з інформацією про виставку можна ознайомитися на її офіційному сайті, розповів учасникам заходу про порядок реєстрації для участі в майбутніх виставках та запросив усіх охочих відвідати її в 2025 році з 4 по 7 листопада.
Паралельно з виставкою на цій же території проходив 38-й Міжнародний конгрес з безпеки та гігієни праці (БГП), який зібрав близько 3000 делегатів. 320 доповідачів під час 46 сесій розглядали найбільш актуальні теми з БГП, зокрема роль штучного інтелекту, наслідки зміни клімату та інші.
Голова правління Європейського співтовариства з охорони праці Ольга Богданова закликала учасників виставки А + А обов’язково ділитися побаченим і почутим про експонати, нові розробки, технології, які були представлені на виставці. Звичайно, в умовах війни, коли будь-яке підприємство в Україні може потрапити під обстріл рашистськими ракетами, дронами чи снарядами, складно говорити про гарантії безпеки із застосуванням новітніх розробок, що вимагають витрат часу, коштів, навчання тощо. Але, незважаючи на це, сьогодні в Україні є підприємства, які ефективно застосовують спецодяг, інші ЗІЗ, обладнання для безпеки праці, які були продемонстровані на минулих виставках А + А.
Крім новітніх високоефективних щодо забезпечення безпеки праці експонатів спікера вразило на виставці ставлення до українців. Побачивши синьо-жовтий прапор, усі хотіли привітати, потиснути руку, висловити співчуття і підтримку, побажати перемоги.
Під час виставки було багато цікавих зустрічей з колегами, представниками інших країн, організаторами виставки та іншими партнерами. Особливо приємною була зустріч з Гельмутом Енесом, засновником руху за роботу без травматизму Vision Zero (фото 2). Він розповів про проблеми у сфері БЗР, про складнощі в досягненні нульового травматизму в Європі, зокрема в Німеччині. У ФРН за 2021 рік унаслідок нещасних випадків загинуло 29,088 тис. осіб, з них 13,595 тис. осіб у побуті. Це говорить про потребу підвищувати рівень культури безпеки навіть у таких розвинених країнах, як Німеччина: на індивідуальному рівні, на рівні підприємств, на державному рівні. Для цього державні організації об’єднались і створили Платформу знань з безпеки праці і здоров’я працівників, яку підтримують фонди соціального страхування країн ЄС. На її офіційному сайті www.рfplus.info українською мовою можна ознайомитися з інформацією з питань безпеки та здоров’я на роботі, актуальною для європейської спільноти. Організатори платформи рекомендують Україні започаткувати свою сторінку на цьому сайті (бібліотеку), де розмістити відповідну інформацію з БЗР, націлену на аудиторію з України. Однак це має зробити держава, долучившись до платформи з офіційного державного інтернет-ресурсу.
Ольга Богданова виділила основні тренди, які, на її погляд, були на виставці А + А.
Видимість (фото 3). Була доступна вичерпна інформація про продукцію, яку можна прочитати в інструкціях, дізнатися з нанесених на вироби або упаковки знаків, штрихкодів і т. д. Це значно полегшує вибір товарів для БЗР з потрібними характеристиками та захисними властивостями.
Легкість та якість (фото 4–6). Наприклад, легкий, але надійний рятувальний спусковий пристрій з функціями самоблокування, що дає змогу спускатися за допомогою однієї або двох рук, здійснити антипанічне гальмування з висоти до 200 м. Пристрій продається у вакуумній упаковці, і це є гарантією, що він безпечний, готовий до застосування та не потребує випробувань. Вживане обладнання обов’язково випробовують і перевіряють згідно з вимогами.
Полегшення евакуації (фото 7, 8). Представлено багато обладнання для безпечного та зручного транспортування потерпілих з висоти, сходами, із замкнутих просторів та інших місць (ноші, крісла тощо).
Компактність і обслуговування (фото 9, 10). Помітно бажання розробників зменшити вагу засобів безпеки, їх розмір без втрати надійності, спростити системи управління та обслуговування. Як приклад – АЕD (дефібрилятор) + тактична аптечка з турнікетом. Загальна вага – 2 кг, строк служби батареї – 4 роки. Вартість – 1 тис. доларів США. Після заміни батареї (300 дол.) прилад можна знову застосовувати наступні 4 роки.
Полегшення навантаження (фото 11, 12). Представлено багато екзоскелетів, які значно полегшують виконання виснажливих робочих процесів у логістиці, під час монтажних робіт над головою та робіт зварювальників у вимушених позах. Пристосування налаштовуються під параметри працівника, дають змогу збільшувати навантаження до 50% без додаткових витрат енергії людиною.
Просування технологій (фото 13–15). Розробники прагнуть удосконалити більшість систем безпеки праці пристосуваннями для мінімізації ризиків травмування, виконання в максимально можливому обсязі робіт особами з інвалідністю (екзоскелети на пальці, роботизовані протези тощо).
Відстежуваність (фото 16, 17). Багато уваги до забезпечення контролю під час виконання робіт у небезпечних зонах, коли є вібрація, шум, пил тощо. Наприклад, носіння на руці спеціального «годинника» допомагає контролювати стан здоров’я працівника, його перебування в зонах зі шкідливими виробничими факторами, подавати йому сигнал про наближення транспортного засобу та виконувати інші функції з профілактики травматизму та профзахворювань.
Моніторинг. На виставці представлено багато приладів контролю стану здоров’я працівника (драгерів, алкотестерів, дозиметрів, датчиків, дронів, відеокамер та інших сучасних приладів), що допомагають контролювати стан виконання робіт та стан здоров’я працівників, зокрема коли людина працює на самоті.
Демонстрації. Експоненти підготували багато навчальних і наочних демонстрацій застосування тих чи інших засобів захисту, надання домедичної допомоги, гасіння умовної пожежі тощо, що значно полегшує сприйняття інформації, сприяє підвищенню рівня знань.
Хімічний захист. Багато уваги приділено захисту під час роботи з хімічними речовинами, шкідливими для організму, зокрема з азбестом (пристрої для промивання очей, нейтралізатори для шкіри в разі хімічних опіків, пересувні душі, аптечки, засоби пиловидалення, ЗІЗ, інструменти тощо). Представники компаній, які репрезентували такі експонати, висловлювали занепокоєння, дізнавшись, що в Україні досі застосовують матеріали на основі азбесту, зокрема шифер, попри заборону.
Були й експонати для захисту від опромінення (костюми, дозиметри, протигази, засоби для санітарної обробки та багато іншого). На жаль, недостатньо було засобів і приладів контролю та захисту від радіації, хоча запит на них був, наприклад, з України, через загрозу від агресора.
VR для навчання (фото 18, 19). Пропонувалося багато сучасних комп’ютеризованих технологій для організації навчання на тренажерах через відео в режимі 3D та іншими способами, що підвищує якість навчання та полегшує засвоєння матеріалу.
Новий дизайн звичайних речей. Прості пристосування для роботи (риштовання, драбини), ручні інструменти тощо вдосконалені для розширення можливостей та надійності. Наприклад, застосування драбин на сходах, у тунелях, на поверхнях з нахилом, влаштування на драбинах анкерних точок для кріплення ЗІЗ від падіння, окремих деталей для саморятування. А також надувний жилет, який спрацьовує як подушка безпеки в автомобілі, для захисту від падіння з висоти максимум 3 м.
Престиж та стиль (фото 20, 21). Сучасний спецодяг не тільки допомагає забезпечити безпеку праці та комфорт, а й має елегантний, яскравий і гарний вигляд. Також представлено широкий асортимент аксесуарів (балаклави, наколінники, пояси для інструментів, сигнальні жилети не тільки зі світловою індикацією, а й із сенсором, що реагує на падіння та подає сигнал про допомогу, прозорі каски для кращого огляду через прозорий козирок тощо), які працівники застосовують із задоволенням.
Після завершення своєї презентації О. Богданова пояснила, як знайти інформацію про будь-який експонат виставки, зв’язатися з виробником та замовити його. Також інформація про виставку А + А міститься в застосунку AplusA, з нею можна ознайомитись і в телеграм-каналі ЕSОSH.
Свою презентацію про виставку А + А показала керівник компанії «INSIGHT Ukraine» Анна Ременець. Компанія на цій виставці була представлена вперше (фото 22). Спікера вразила можливість неформальних зустрічей на цій площадці з керівниками інституцій ЄС високого рівня. Зокрема, зустріч з генеральним секретарем Європейської федерації з безпеки Хентом Ванхоудом, під час якої обговорили питання розробки законопроєктів з БЗР у Європі, стандартів виробів для безпеки праці, взаємовідносин між постачальниками і споживачами продукції для БЗР.
Директор з розвитку ТОВ «INSIGHT+» Дмитро Пехов як розробник виробничого спецодягу особисто брав участь у представленні компанії на виставці. Він провів багато зустрічей з представниками зарубіжних та українських підприємств, якими залишився задоволений. На думку Д. Пехова, влучним і добре впізнаваним був слоган «Made with bravery» («Зроблено з відвагою»), який розміщувався біля експонатів українських виробників. А стенд INSIGHT був своєрідним пунктом незламності, місцем зустрічі представників України на виставці. Приємно, що продукція INSIGHT привернула увагу і зацікавила представників відомих компаній із США, ФРН та інших країн.
За словами Д. Пехова, маркетинговий підхід деяких компаній був на найвищому рівні (дизайн експонатів, упаковки, інформації на виробах тощо). Його як фахівця вразила технологічність представленого на виставці спецодягу (висока якість тканин, пошив на сучасному обладнанні, про що говорить якість швів, ниток, фурнітури). Одяг зручний, вологостійкий, спортивного стилю, виготовлений з комбінованих матеріалів. Тож вибрати за своїми вимогами було з чого. І головне, на виставці спостерігалася конкуренція ідей, технологій, презентацій, і тільки в останню чергу – ціни.
Сергій Росс, керівник служби охорони праці компанії «Кернел» (Україна), зазначив, що експонати українських підприємств на виставці А + А виглядали достойно – на високому світовому рівні. У своїй презентації спікер також звернув увагу на прогресивні марковання і засоби захисту для виконання робіт на висоті, у замкненому та безопорному просторі. Вразило рішення для поліпшення клімату робочої зони (температури, чистоти повітря, вологості тощо), альтернативні заходи захисту від підвищених температур, досконалі засоби евакуації та багато іншого. На думку С. Росса, в Україні, на жаль, ще недостатньо розвинена культура безпеки праці, тому багато сучасних рішень щодо забезпечення безпеки праці та здоров’я на роботі не впроваджуються, а отже, не відстежуються їх новизна й удосконалення. Компанія «Кернел» щоразу щось привозить з виставки, чим завжди залишається задоволена. Так, сьогодні на підприємстві застосовують високоефективні й безпечні хімічні речовини (засоби для чищення, миття, захисту шкіри), які були представлені на виставці.
Свої враження та захоплення виставкою висловили й інші її учасники з України: Максим Котеньов, директор ТОВ «УЛЬТРАСЕЙФЕТІ», Тетяна Годяк, регіональний менеджер компанії Uvex. Вони розповіли про свою продукцію, призначену для забезпечення БЗР, та зазначили, що Україна, незважаючи на війну, не повинна відставати від світового прогресу, а тому потрібна підтримка в питаннях удосконалення СУОП з боку держави. Адже час не стоїть на місці, з неймовірною швидкістю змінюються технології, виробничі процеси, тож потрібно вдосконалювати засоби захисту здоров’я та життя працівників. І відставання тут неприпустиме, що показала нинішня виставка.
Наступна виставка А + А – 2025 розширить свою локацію. Експонати заплановано представляти не лише в Дюссельдорфі, а й у Туреччині та Чехії. А це означає, що робиться потрібна справа і зупинятися на досягнутому не можна.
Джерело: журнал “Охорона праці”