Найважливіші зміни у законодавстві України з охорони праці під час воєнного стану (з 24.02.2022 р.)

Поштовхом для внесення змін до чинного законодавства став Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64», а також лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, відповідно до якого воєнна агресія Російської Федерації проти України є форс-мажорними обставинами  –  обставинами непереборної сили.

Закон України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 № 2115-IX

Закон не поширюється на податкові правовідносини та передбачає, що звільняються від адміністративної й кримінальної відповідальності та заборонено проведення будь-яких перевірок уповноважених органів фізичних осіб, фізичних осіб – підприємців, юридичних осіб за неподання облікових, фінансових, бухгалтерських, розрахункових, аудиторських звітів і будь-яких інших документів, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства в документальній або електронній формі, у період дії воєнного стану, а також протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану.

Юридичні особи, які не мають фізичної можливості подати звітність у зв’язку з безпосередніми наслідками їх участі в бойових діях, подають звітність протягом одного місяця з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали їх подання.

Постанова КМУ від 06.12.2022 №1363 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів Ураїни від 13 березня 2022 р. №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану»

За наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.

Постанова КМУ від 28.02.2022 № 165 «Про зупинення строків надання адміністративних послуг та видачі документів дозвільного характеру»

Зупинити строки надання суб’єктами (особами), що провадять діяльність під час воєнного стану, адміністративних послуг суб’єктами їх надання та строки видачі дозвільними органами документів дозвільного характеру на час воєнного стану в Україні (окрім строків надання адміністративних послуг у сферах державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації актів цивільного стану). Поновити зупинені строки у місячний строк після припинення чи скасування воєнного стану на відповідній території України.

Протягом періоду воєнного стану планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, здійснюються за рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Постанова КМУ від 24.03.2022 № 357 «Деякі питання виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки на період дії воєнного стану»

На період дії воєнного стану і протягом одного місяця після його припинення  машини, механізми, устатковання підвищеної небезпеки та види робіт підвищеної небезпеки (крім зазначених нижче) можна експлуатувати (виконувати) на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, а строк дії відповідних документів дозвільного характеру, який закінчився в цей період, автоматично продовжується на цей період.

Дозвіл обов’язковий на експлуатацію обладнання підвищеної небезпеки (група А постанови КМУ від 03.02.2021 № 77 «Перелік машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки»):

  • устатковання, пов’язане з виробництвом (виготовленням), використанням, переробкою, зберіганням, транспортуванням, застосуванням, утилізацією чи знешкодженням вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені постановою КМУ «Про ідентифікацію та декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки»;
  • обладнання та захисні системи, призначені для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, зазначені в додатку 1 до Технічного регламенту обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, затвердженого постановою КМУ (під вимоги цього пункту підпадають АЗС).

Дозвіл обов’язковий на виконання видів робіт підвищеної небезпеки (група А додатку 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011 № 1107):

  • виробництво (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, горючих рідин, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою КМУ від 11.07.2002 № 956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки»);
  • в;ибухові роботи та роботи, пов’язані з використанням енергії вибуху, утилізація зброї, звичайних видів боєприпасів та виробів ракетної техніки, виготовлення, випробування, транспортування, зберігання та використання промислових вибухових матеріалів та їх знешкодження;
  • газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних та/або пожежонебезпечних зонах;
  • технічний огляд, випробування, експертне обстеження (технічне діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки;
  • виробництво піротехнічних виробів. Заповнення, злив і ремонт балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей зі стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом, їх зберігання. Роботи із застосуванням піротехнічного інструменти;
  • роботи зі збагачування корисних копалин, утворення та експлуатація відвалів гірничих порід, обкладання та скріплення укосів, бортів, уступів кар’єрів, підземна геологорозвідка, геологомаркшейдерські роботи).

Постанова КМУ від 07.04.2021 № 319 «Про внесення змін до Порядку проведення технічного огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки»

Поняття «уповноважена організація» та «огляд» вилучено.

Експертна організація – незалежний суб’єкт господарювання, який проводить технічний огляд, експертне обстеження устатковання та провадить діяльність у цій сфері як третя сторона відповідно до вимог, установлених Мінекономіки.

Спеціалізована організація – суб’єкт господарювання, який проводить технічний огляд, випробування устатковання, що перебуває в його володінні, користуванні (експлуатації), та провадить діяльність у цій сфері відповідно до вимог, установлених Мінекономіки. Поняття «граничний строк експлуатації» замінено на «призначений строк служби» – календарна тривалість експлуатації, у разі досягнення якої експлуатацію устатковання належить припинити незалежно від його технічного стану.

Технічний огляд (експертне обстеження)

Первинному технічному огляду перед введенням в експлуатацію після монтажу або складання підлягає устатковання, щодо якого не розповсюджуються вимоги відповідних технічних регламентів про кінцеву перевірку.

Первинний та позачерговий технічний огляд має право проводити тільки експертна організація. Періодичний (черговий) технічний огляд може проводити як експертна, так й спеціалізована організація.

У разі виникнення аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, а також досягнення призначеного строку служби, встановленого виробником у технічній документації, проводиться експертне обстеження. Під час технічного огляду до уваги беруться разом з паспортом також інші експлуатаційні документи устатковання заводу-виробника.

Під час експертного обстеження до уваги беруть тільки нормативно-правові акти та організаційно-методичні документи

Оформлення результатів технічного огляду (експертного обстеження):

записи в паспорті (іншому експлуатаційному документі) устатковання про результати технічного огляду, дозволені параметри експлуатації та строк наступного технічного огляду;

прізвище, ім’я та по батькові, номер та строк дії посвідчення експерта, який проводив обстеження (із засвідченням підписом).

У разі проведення позачергового технічного огляду після закінчення граничного строку експлуатації устатковання немає потреби розробляти регламент технічних оглядів на продовжуваний строк безпечної експлуатації.

У разі зміни експлуатаційних параметрів устатковання, що пропонуються за результатами експертного обстеження, також немає потреби підтверджувати таке рішення технічними розрахунками.

Підписують та затверджують висновки експертизи за допомогою накладення електронних підписів, що базуються на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Форми висновків експертизи затверджено наказом Міністерства економіки України від 31.12.2021 № 1191, а саме:

  • Висновок експертизи щодо стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб’єкта господарювання під час виконання робіт підвищеної небезпеки;
  • Висновок експертизи щодо стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб’єкта господарювання під час експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки;
  • Висновок експертизи щодо відповідності машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки.

У разі виявлення під час проведення технічного огляду дефектів, пошкоджень і несправностей, виникнення яких спричинено визначеними в експлуатаційних документах параметрами експлуатації або є властивим для устатковання цієї конструкції, спеціалізована або експертна організація, що проводить технічний огляд, повідомляє про це роботодавця і територіальний орган Держпраці за місцезнаходженням устатковання.

Не нормуються вимоги, що стосуються ведення обліку даних про технічний стан устатковання організаціями, що проводили технічний огляд устатковання (зокрема, немає потреби надсилати відповідні звіти, повідомлення).

Постанова КМУ від 22.03.2022 № 347 «Про внесення змін до постанови “Про затвердження Технічного регламенту будівельних виробів, будівель і споруд”»

Мета цієї Постанови – полегшити оцінку відповідності та її підтвердження в умовах воєнного стану для деяких імпортованих та вітчизняних будівельних товарів для випуску їх у вільний обіг на території України.

До повноважень Мінрегіону належать складання та періодичне оновлення Переліку будівельних виробів (продукції), що мають незначний вплив на здоров’я та безпеку людей, надання на ринку яких дозволяється без проведення оцінки відповідності та складення декларації про відповідність будівельного виробу (продукції) за встановленою у додатку формою.

До припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів дозволяється введення в обіг та надання на ринку будівельних виробів (продукції), що ввозяться на митну територію України з держав – членів ЄС, на підставі виданої іноземним суб’єктом господарювання декларації (мовою оригіналу + копія, складена українською мовою). Не вимагатиметься складення декларації та нанесення знака відповідності Технічному регламенту.