Про внесення змін до Технічного регламенту безпеки машин

Постанова від 19.08.2023 № 880 «Про внесення змін до Технічного регламенту безпеки машин»

Згідно зі змінами Технічний регламент безпеки машин, затверджений постановою КМУ від 30.01.2013 № 62, містить 12 додатків (у попередній редакції було 17 додатків).

  • Додаток 1 «Суттєві вимоги щодо безпеки та охорони здоров’я, які повинні бути виконані під час розроблення та вироблення машин». Внесено дані з додатків 1–6 попередньої редакції. Вимоги структуровано на окремі підрозділи: глава 1.1 «Загальні положення» додатка 1 до нової редакції відповідає пп. 2–8; глава 1.2 «Системи керування» – пп. 9–15; глава 1.3 «Захист від механічних небезпек» – пп. 16–24; глава 1.4 «Необхідні характеристики огорож та захисних пристроїв» – пп. 25–27; глава 1.5 «Ризики від інших небезпек» – пп. 28–43; глава 1.6 «Технічне обслуговування» – пп. 44–48; глава 1.7 «Інформація» – пп. 49–57 додатка 1 до попередньої редакції.

Зазначено, що виробник машини або його уповноважений представник під час розроблення та вироблення машини повинні провести оцінку ризиків та врахувати її результати для усунення небезпек або зменшення їх ризику шляхом застосування відповідних захисних заходів.

Суттєві вимоги щодо безпеки та охорони здоров’я, які спрямовані на захист навколишнього природного середовища, поширюються лише на машини, призначені для застосування пестицидів. Визначення машин, призначених для застосування пестицидів, наведено в Законі України «Про захист рослин», хоча технічних засобів для застосування пестицидів стосується Закон України «Про пестициди і агрохімікати», відповідно до статті 8 якої технічні засоби застосування пестицидів, на які поширюються вимоги та процедури технічного регламенту щодо безпеки машин, не підлягають державним випробуванням, державній реєстрації та перереєстрації.

До розділу 1 додатка 1 внесено визначення термінів: застосування машини за призначенням; захисний пристрій; обґрунтовано передбачуване застосування машини не за призначенням; небезпека; незахищена особа; огорожа; оператор; ризик (визначення перенесено з розділу «Загальна частина» попередньої редакції).

У розділі 6 додатка 1, що стосується машин, пов’язаних з підійманням людей, термін «піднімальна кабіна» замінено на термін «візок» – частина машини, на якій або в якій люди та/або вантажі утримуються з метою підіймання.

У розділі 6 додатка 1 термін «незавершена машина» замінено на термін «частково завершена машина».

У розділі 7 додатка 1 термін «технічний файл» не використовується під час розгляду частково завершеної машини.

Використано термін «репрезентативна модель машини» без його тлумачення.

  • Додаток 2 «Декларації» містить дві частини: частину А «Декларація про відповідність машини вимогам Технічного регламенту безпеки машин» та частину Б «Декларація про вбудовування частково завершеної машини» (додатки 7 та 8 попередньої редакції).

Декларація про відповідність машини вимогам Технічного регламенту безпеки машин у разі необхідності повинна містити: найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний номер призначеного органу з оцінки відповідності, який провів перевірку або яким схвалено систему управління якістю, а також посилання на національні стандарти та інші нормативні документи, що застосовуються.

Декларація про вбудовування частково завершеної машини повинна містити в тому числі зобов’язання подавати на обґрунтований запит органів виконавчої влади відповідну інформацію про частково завершену машину, яка повинна включати спосіб передачі такої інформації, який не повинен зачіпати прав інтелектуальної власності виробника частково завершеної машини, а також заяву в разі необхідності про те, що частково завершена машина не може бути введена в експлуатацію до того часу, поки кінцева машина, до якої вона повинна бути вбудована, не буде декларована як така, що відповідає положенням Технічного регламенту безпеки машин.

  • Технічний регламент доповнено новим додатком 3 «Маркування знаком відповідності технічним регламентам».

Розмір знака відповідності технічним регламентам не повинен бути менше ніж 5 міліметрів (для малогабаритних машин допускається відхилення від зазначеної вимоги). Опис знака відповідності технічним регламентам і Правила та умови нанесення знака відповідності технічним регламентам затверджені постановою КМУ від 30.12.2015 № 1184.

  • Додаток 4 «Перелік категорій машин, до яких повинна застосовуватись одна з процедур оцінки відповідності, що передбачена у пунктах 14 і 15 Технічного регламенту безпеки машин» (додаток 9 попередньої редакції, Перелік без змін).
  • Додаток 5 «Орієнтовний перелік пристроїв безпеки» (додаток 10 «Перелік пристроїв безпеки» попередньої редакції, Перелік без змін).
  • Додаток 6 «Інструкції із складання частково завершеної машини» (додаток 11 попередньої редакції, Вимоги без змін).
  • Додаток 7 «Технічна документація» (додатки 12 та 13 у попередній редакції), містить частину А «Технічний файл на машину» (без змін) та частину Б «Технічна документація на частково завершену машину». Технічна документація на частково завершену машину повинна замість загального опису машини містити загальні креслення частково завершеної машини, а також креслення схем керування; будь-які технічні звіти з результатами випробувань; копію інструкції із складання частково завершеної машини.
  • Додаток 8 «Оцінка відповідності із здійсненням внутрішнього контролю виробництва машин» (додаток 14 попередньої редакції). До кожного репрезентативного типу відповідної серії машин виробник або його уповноважений представник повинні скласти технічний файл.
  • Додаток 9 «Перевірка типу» (додаток 15 попередньої редакції, Процедура без змін).
  • Додаток 10 «Цілковите забезпечення якості» (додаток 16 попередньої редакції, без змін).
  • Додаток 11 «Мінімальні критерії, яким повинні відповідати призначені органи з оцінки відповідності» (додаток 17 попередньої редакції, Критерії без змін).
  • Доповнено новим додатком 12 «Таблиця відповідності положень Директиви 2006/42/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 17 травня 2006 р. щодо машин та внесення змін до Директиви 95/16/ЄС та Технічного регламенту безпеки машин».