На думку багатьох експертів, запропоновані Мінекономіки чергові зміни до порядку реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів спрощують адміністративні процедури та економлять час суб’єктів господарювання.
У середині грудня 2023 р. на сайті Держпраці оприлюднено проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо порядку відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів» (далі – Проєкт постанови).
Свою думку щодо новацій висловив незалежний експерт технічний з промислової безпеки з правом проведення технічного огляду та/або експертного обстеження технологічного транспорту Сергій Побережнюк.
За його словами, нині в Україні діє Порядок відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів, затверджений постановою КМУ від 06.01.2010 № 8 (далі – Порядок № 8). Ним передбачено, що реєстрація, перереєстрація, тимчасова реєстрація, взяття на облік та зняття з нього ТТЗ здійснюють територіальні органи Держпраці через ЦНАП. (Див. статтю С. Побережнюка «Реєстрація ТТЗ: вивчаємо зміни», № 10/2021.)
Проєктом постанови передбачено здійснення цієї процедури через центри надання адміністративних послуг або Єдиний державний вебпортал електронних послуг, зокрема через Портал електронних сервісів Мінекономіки, інтегровану з ним інформаційну систему Держпраці.
Звісно, це значно спрощує та пришвидшує процес реєстрації процесів обліку ТТЗ, а можливість користуватися Порталом електрон них сервісів Мінекономіки надає йому більшої статусності. Хоча в окремих випадках це може призвести до певних труднощів, адже Проєктом постанови передбачено, що якщо документи для реєстрації ТТЗ подані власником в електронній формі, то й надалі необхідні дії (у разі перереєстрації, списання тощо) йому потрібно здійснювати також в електронній формі.
Також серед запропонованих важливих змін – можливість надання під час реєстрації ТТЗ не оригіналу декларації про відповідність, оформленої виробником або його представником, що передбачено Порядком № 8, а засвідченої в установленому порядку її копії. На сьогодні виробник ТТЗ видає оригінал декларації про відповідність найчастіше на певну марку (модель) техніки, а офіційним дилерам видають копії, завірені у відповідний спосіб. Тому іноді виникають проблеми під час подання необхідних документів для реєстрації ТТЗ, коли територіальний підрозділ Держпраці вимагає надання лише оригіналу декларації.
За допомогою сучасних комп’ютерних технологій можна зробити копію цього документа, яку важко відрізнити від оригіналу. Але поряд з цим може бути внесено й недостовірну інформацію, тобто є можливість підробити декларацію про відповідність і подати її для реєстрації. Для запобігання цьому сучасні декларації видають з нанесеним на них QR-кодом, що дає змогу перевірити її достовірність.
Крім цього, запропонована Проєктом постанови єдина форма свідоцтва про реєстрацію великотоннажного транспортного засобу або іншого ТТЗ передбачає обов’язкову наявність в електронній формі QR-коду. Хоча наразі із цим можуть виникати труднощі. Адже великотоннажні та інші ТТЗ часто перебувають у кар’єрах або інших місцях, де немає мобільного зв’язку та інтернету. У такому разі доводиться роздруковувати електронний документ і перевіряти його там, де це можливо. Тому в таких випадках замовникам експертних послуг поки що зручніше мати паперові декларації про відповідність. До того ж іще не в усіх експертів технічних є смартфони з функцією зчитування QR-коду.
У бланку єдиної форми свідоцтва про реєстрацію вже не буде потрібно вказувати номер двигуна, що передбачено Порядком № 8. Також немає цієї вимоги і в запропонованій Проєктом постанови формі Акта технічного огляду ТТЗ, що обов’язково подається під час реєстрації, перереєстрації, тимчасової реєстрації ТТЗ.
Нині подекуди виникають проблеми в разі виявлення експертами перебитих або пошкоджених номерів двигунів, навіть коли техніку було придбано через офіційних дилерів. Тому ця новація буде особ ливо вигідна підприємству, яке експлуатує ТТЗ. Під час ремонту може бути замінений двигун або його частина з номером, після чого вже зникне потреба здійснювати перереєстрацію ТТЗ, що передбачено Порядком № 8. Експерт технічний, проводячи технічний огляд, тепер звертатиме увагу лише на технічний стан та справність двигуна.
Серед новацій – потреба оформлення Акта технічного огляду ТТЗ на офіційному бланку експертної організації. Нині чинна форма такого акта, наведена в додатку 4 до Порядку № 8, цього не передбачає. Нова вимога дасть змогу отримати повну інформацію про експертну організацію.
Крім того, останнім часом деякі експертні організації виготовляють свої бланки із системами захисту (водяний знак, спеціальний папір тощо), що унеможливлює їх підробку. Також більше не вимагається підписання Акта про технічний огляд власником ТТЗ, що спрощує процес оформлення цього документа та економить час.
Решта алгоритмів відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших ТТЗ принципово не змінилися. На жаль, так і залишиться не конкретизованим п. 25 Порядку № 8 щодо дій у разі втрати свідоцтва про реєстрацію ТТЗ. У ньому вказано: «У разі втрати свідоцтва про реєстрацію на технологічні транспортні засоби власник подає до територіального органу Держпраці посвідчені в установленому порядку документи, що підтверджують факт їх втрати».
Нині різні територіальні підрозділи Держпраці вимагають різні відповідні документи. Наприклад, акти внутрішніх розслідувань факту втрати свідоцтва, копії місцевих ЗМІ з повідомленням про втрату свідоцтва та визнання його недійсним, відповідні рішення, накази власника ТТЗ та інші документи.
Матеріали журналу “Охорона праці”